فهرست محتوایی

کمک فنر چیست؟

کمک فنر قطعه ای مکانیکی است که در نزدیک هر چرخ نصب می شود و  وظیفه ی مستهلک نمودن انرژی ناشی از ضربات و ارتعاشات وارده بر خودرو  را بر عهده دارد. بدین گونه که: در مواقعی که خودرو  از روی دست اندازی عبور می کند  و یا دچار ارتعاشی می شود این فنر است که باید با نرمی این ارتعاشات را کنترل می کند تا ضربه وارده به خودرو از سمت لاستیک ها کنترل شوند و با فشردن لاستیک به زمین باعث می شود که خودرو با همان سرعت به حرکت خود ادامه دهد و دست انداز ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.از دیگر وظایف کمک فنر ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو در حد استاندارد می باشد.

کمک فنر ها انواع مختلفی دارند، و براساس نوع خودرو نیز متفاوت می باشند. می توانیم آنها را براساس ساختار و مکانیسم عملیاتیشان و همچنین بر اساس چند تیوپه بودشان دسته بندی کنیم. از جنبه ساختار و مکانیسم عملیاتیشان، کمک فنرها به ۶ دسته ی گازی، هیدرولیکی یا روغنی، تلسکوپی، هیدرواستاتیکی، قابل تنظیم و اهرمی تقسیم می گردند. از لحاظ ساختار فیزیکی هم به انواع تک‌تیوپه، دوتیوپه و با مخزن بیرونی تقسیم می‌شوند که تفاوت آنها در ساختمان داخلی و محل قرارگیری گاز و سیال داخل آنهاست.

همچنین  می توان کمک فنر ها را  از لحاظ جنس مواد تشکیل دهنده ی آنان  به دو دسته ی فولادی و غیر فولادی تقسیم نمود . کمک فنر فولادی از فولادهایی با آلیاژ منگنز، سیلیسیم، کروم و غیر می باشد و به صورت شمشی، مارپیچی و پیچشی در تعلیق خودرو ها بکار می روند. کمک فنر های غیر فولادی نیز به صورت لاستیکی،پنوماتیکی،روغنی و گازی می باشند.

شایان توجه است که کمک فنرها یکی از اساسی ترین قسمت های ایمنی خودرو می باشند که در صورت خرابی آن ها ضریب خرابی سایر قطعات خودرو از جمله: فنر تعلیق، جعبه فرمان، دیفرانسیل، لاستیک چرخ ها، بلبرینگ چرخ ها، پوشه های لاستیکی سیستم تعلیق، گیربکس، سیستم تعلیق و هم چنین سیبک های فرمان؛ افزایش می یابد، از این رو می بایست برای ایمنی بیشتر خودرو به این قطعه مکانیکی توجه بیشتری نمود. تکان های نامتعارف در هنگام رانندگی و به ویژه در هنگام ترمز گرفتن، کشیدن شده خودرو به یک سمت، فرسودگی نامتعارف تایرها، صدای تقه مانند هنگام عبور از دست اندازها، تغییر ظاهری کمک فنر و همچنین نشست و افتادگی یکی از چهارگوشه خودرو و همچنین نشتی روغن در کمک فنر از جمله مهم ترین علایم خرابی کمک فنر میباشند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *